این مصاحبه توسط من ( سیدامیر حسین مدرسی نژاد) صورت گرفت که پیرامون سوال هایی که شد پاسخ هایی را که با واقعیت زندگی ام نزدیک بودند دادم برای  دیدن ترجمه ی این مصاحبه به ادامه ی مطلب بروید.

 

   شکستن روزه بخاطر دیابت نوع یک در ماه رمضان


   روزه شدن بخش مهمی از ماه رمضان هست و اثر عرفانی برای روزه در نظر گرفته شده است. بسیاری از مسلمانان مثل امیر باید روزه ی خود را بشکنند و انسولینشان را تزریق کنند.

نوشته شده توسط الیزابت اسنوفر 

امیرحسن با 22 سال سن در یزد - ایران  زندگی می کند و او مسلمان هست.

امیر در ماه رمضان روزه نیست زیرا آن برای سلامتی اش بسیار خطرناک هست در این گفت و گوی دوطرفه امیر تجربیات خودش پیرامون دیابت در این

ماه مقدس را به اشتراک می گذارد.

"شکستن روزه بخاطر دیابت تیپ یک و دریافت تسهیلاتش از انجمن دیابت استان یزد."

 


 

 

رمضان برایت چه معنی و مفهومی دارد؟


" ماه مقدس " اولین کلمه ای است که در ذهن یک مسلمان وقتی کلمه ی " رمضان " را می شنود ظاهر می گردد. من در یزد - ایران زندگی می کنم و ما از تقویم جلالی استفاده می کنیم. 

روزه بخش مهمی از رمضان هست و اثر عرفانی برای روزه شدن در نظر گرفته شده است. ما همچنین معتقدیم که آن اثری برروی کار روزانه مان ندارد.

 

من با دیابت زندگی میکنم . براساس قوانین اسلام هر ماده ای که پس از فجر صادق وارد بدن شود روزه من را باطل می کند. چون من باید انسولین پایه تزریق کنم این از روزه من جلوگیری می کند.

من شکستن روز را دوست ندارم اما بخاطر سلامتی باید انجامش دهم.

چون من در رمضان نمی توانم روزه بگیرم ، من اغلب احساس غریبی و بیگانه ای در کشورم دارم.

 

برخی از دوستان دیابتی من بخاطر اثرات روحی و معنوی آن روزه می شوند آنان این عمل را با تلاش بر کنترل قندخون خود انجام می دهند.

من فکر می کنم اشتیاق آنان بیشتر از من هست البته ن هم سعی می کنم یک روز جبرانش کنم.

من فکر می کنم افرادی که نمی توانند مثل من روزه شوند ، احساس مشابهی دارند.

 


 

 

بسیاری از مسلمانان (شاید در سایر کشور ها) معتقدند که تزریق انسولین نیمی تواند روزه را باطل کند ، گایدلاین های پزشکی نیز این باور را منتشر کرده اند ، چرا شما معتقد هستی؟


 تزریق در ماه رمضان بستگی به استدلال مرجع تقلید من دارد ، ( مرجع تقلید در شیعه یا مفتی در سنی)

البته بیشتر افراد می گویند که تزریق عضلانی روزه را باطل نمی کند ، اما عده ای دیگر استدلال متفاوتی دارند.

در سیستم های گوناگون باورهای مختلف وجود دارد و افراد باید انتخاب کنند. اساسا من نمی توانم بخاطر خطر هیپوگلیسمی روزه شوم نه بخاطر تزریق .

 


 

 

بعداز غروب خورشید چه می نوشید ؟ آیا آب می خورید ؟


من روزه نیستم و بسیار آب می خورم ، بخاطر اینکه سنگ کلیه دارم حداقل روزی 8 لیوان آب سعی می کنم بخورم.

برای زمان غذا معمولا ارده و نان مثل نان سنگک ، لواش ،تافتون و کوپوک می خورم ، این نان ها در رژیمم رایج هستند.

بعضی وقت ها هم نان و پنیر می خورم یا ماست و خیار با نان  و شولی در زمان مصرف غذای بعداز غروب متداول هستند.

 


 

 

آیا قند های خیلی بالا یا خیلی پایین در رمضان تجربه کرده اید؟

از زمان تشخیص دیابت من ای وان سی ام کمتر از 6.5% بوده در چارت زیر شما می توانید نمودار ای وان سی های من را ببینید. اولین ای وان سی سه ماه بعد از دیابتم هست (6.3%) و آخرین ای وان سی برای دو نیم ماه پیش 5.8% بوده است. من در اول اسفند 92 به دیابت تیپ یک مبتلا شدم.
 

من هرگز در رمضان روزه نگرفتم اما بعضی از دوستانم که دیابت تیپ یک دارند روزه شده اند به طور عمده آنها دارای قند خون بالی 300 بوده اند بنابر این آنها نتوانستند روزه شان را ادامه دهند.

 


 

 

چه موقع و چرا از دیابت حمایت تان را شروع کردید؟

من این کار را با ساخت یک پیج اینستاگرامی و به اشتراک گذاریی قند خونم شروع کردم و یک پیج دیابتی عمومی ساختم.
 

بعضی از دیابتی های جوان که دیابت دارند دوست ندارند اجازه دهند که دیگران بفهمند که دیابت دارند بنابر این من این صفحه را ساختم و فعالیت ها و قند خون هایم را در آن به اشتراک می گذارم من همچنین مطالبی ازانجمن دیابت امریکا و فدراسیون جهانی دیابت به اشتراک می گذارم.

ما اینجا در یزد یک سازمان مردم نهاد برای یابتی های تیپ یک با کمک مرکز تحقیقات دیابت استن یزد ایجاد کردیم و ما آن را انجمن تسنیم دیابت یزد نام نهادیم.


 

از کجا تسهیلات دریافت می کنید؟ آیا دیابتی های تیپ یکی دیگری را نیز می شناسید؟


بیمه ایرانیان درمان و نیاز های پزشکی من را ساپورت می کند و پوشش می دهد.

بسیاری از دوستان دیابتی من در فضای مجازی بسار فعال ستند و ما بسیار به اشتراک میگذاریم. حوادث و رویداد ها ی زیادی وجود دارند حتی ما بصورت گروهی ورزش هایی مثل پیاده روی هم می کنیم.

در یزد من 170 دوست دیابتی تیپ یکی دارم.

 


 


 

دسترسی به درمان و انسولین در ایران چگونه است؟


برای داروهای ضروری دیابتی مثل انسولین بیمه از مردم حمایت می کند.

بیمه 90 درصد هزینه را پوشش می دهد.

دولت ایران برنامه ای برای کسانی که نمی توانند هزینه های بیمه را پرداخت کنند دارد ، آنان توسط بیمه سلامت ایرانیان حمایت می شوند این بیمه هم 90 درصد هزینه را پوشش می دهد ولی در مراکز سلامت دولتی نه در مراکز خصوصی نوار های تست قند خون و دستگاه های تست قند خون در ایران هنوز تحت پوشش نیستند.


 

منبع : https://diabetesvoice.org/en/living-with-diabetes/breaking-the-fast-for-type-1-diabetes-during-ramadan/